Direktīva pret zaļmaldināšanu - kas jāzina tirgotājiem

Šajā rakstā skaidrojam, ko nozīmē jaunā, tā sauktā “direktīva pret zaļmaldināšanu” un kā tā ietekmēs uzņēmējus no 2026. gada.

Kas jāzina uzņēmējam par jauno ES regulējumu?

No 2026. gada 27. septembra stāsies spēkā Eiropas Savienības regulējums – Direktīva (ES) 2024/825, kas ievieš būtiskas izmaiņas patērētāju informēšanas un negodīgas komercprakses novēršanas jomā. Tā paredz, ka tirgotājiem un pakalpojumu sniedzējiem būs jāsniedz daudz konkrētāka un pārbaudāma informācija par precēm un pakalpojumiem. Vairs nepietiks ar skaistiem vārdiem kā “videi draudzīgs” vai “ilgtspējīgs” – šādiem apgalvojumiem būs jābūt ar pierādījumiem.

Šī direktīva uzņēmējiem nozīmē pavisam praktiskas lietas:

  • jāpārskata, kāda informācija ir produktu un pakalpojumu aprakstos un reklāmās;
  • jāizvairās no tukšiem solījumiem un reklāmas frāzēm bez seguma;
  • jābūt gataviemm pierādīt, ka prece tiešām kalpo ilgāk vai ir remontējama.

Pretējā gadījumā, var nonākt Patērētāju tiesību aizsardzības centra uzmanības lokā vai pat saņemt sodu.

Kā uzņēmējiem sagatavoties jaunajam regulējumam par patērētāju informēšanu

Šī direktīva ir daļa no zaļās pārkārtošanās un paredz, ka uzņēmējiem būs jāsniedz patērētājiem precīzāka, pārbaudāma un ilgtspējīga informācija par precēm un pakalpojumiem.

Sagatavošanās soļi uzņēmējiem

Veiciet produktu un pakalpojumu auditu:
– vai Jūsu produktiem ir skaidri norādīta ilgizturība, remontējamība un komercgarantijas?
– vai tiek izmantoti ilgtspējas marķējumi? Ja jā – vai tie ir pārbaudāmi un sertificēti?

Pārskatiet mārketinga materiālus:
– izvairieties no vispārīgām un nepamatotām frāzēm kā “videi draudzīgs”, “zaļš”, “ilgtspējīgs”, ja nav pierādījumu.
– aizliegta būs tā sauktā “zaļmaldināšana” – maldinošas vides norādes bez pamatojuma.

Apmāciet darbiniekus:
– nodrošiniet, ka pārdošanas un klientu apkalpošanas komandas saprot jaunos pienākumus un spēj sniegt korektu informāciju.4. Sagatavojiet dokumentāciju:
– izstrādājiet iekšējos procesus, kā tiks pārbaudīta un atjaunināta informācija par produktiem.
– sagatavojiet pierādījumus, kas apliecina sniegtās informācijas patiesumu.

 

Kuriem uzņēmumiem jāpievērš īpaša uzmanība?

Preču tirgotājiem

– Elektrotehnika un elektronika – jānorāda informācija par ierīču kalpošanas laiku, iespēju tās remontēt, pieejamām detaļām.
– Apģērbu un apavu tirgotājiem – jāizvairās no maldinošiem apgalvojumiem par “ekoloģiskiem” vai “ilgtspējīgiem” materiāliem, ja nav pierādījumu.
– Mēbeļu un sadzīves preču tirgotājiem – jāsniedz informācija par izturību, materiālu izcelsmi un iespēju atkārtoti izmantot vai pārstrādāt.

Pakalpojumu sniedzējiem

– Digitālie pakalpojumi un platformas – jānodrošina, ka patērētāji netiek maldināti par pakalpojuma ietekmi uz vidi vai uzņēmuma “zaļo tēlu”.
– Remonta un apkopes pakalpojumi – jāsniedz skaidra informācija par pakalpojuma kvalitāti, detaļu pieejamību un garantijām.
– E-komercijas uzņēmumi – īpaši svarīgi ir nodrošināt, ka visa informācija tīmekļa vietnē ir pārskatāma, patiesa un atbilst jaunajām prasībām.

Kādas ir galvenās atšķirības starp esošo un jauno regulējumu?

Galvenās atšķirības patērētāju tiesību regulējumā
Joma Iepriekš (2011/83/ES) Jaunais (2024/825)
Informācijas sniegšana Tirgotājam bija jāsniedz pamatinformācija par preci vai pakalpojumu (piemēram, cena, piegādes nosacījumi, atteikuma tiesības). Papildus jāsniedz informācija par preces ilgizturību, remontējamību, komercgarantijām, kā arī ilgtspējas marķējumu nozīmi un pārbaudāmību.
Negodīga komercprakse Aizliedza maldinošu vai agresīvu komercpraksi, bet nebija konkrētu piemēru par “zaļmaldināšanu”. Tieši aizliedz “zaļmaldināšanu” – maldinošas vides norādes, piemēram, “videi draudzīgs”, ja tas nav pierādāms. Tāpat aizliedz nepārredzamus ilgtspējas marķējumus.
Patērētāju iespējas Netika īpaši uzsvērta patērētāju loma zaļajā pārkārtošanā. Uzsvars uz to, ka patērētājiem jābūt iespējai pieņemt apzinātus, ilgtspējīgus lēmumus, balstoties uz skaidru un pārbaudāmu informāciju.
Preču novecošana un remonts Nebija īpašu noteikumu par preču novecošanu vai remontējamību. Aizliegta prakse, kas veicina agrīnu preču novecošanu. Tirgotājiem jānorāda, vai preces ir remontējamas, un cik ilgi tās varēs izmantot.

Jaunais regulējums domāts, lai palīdzētu patērētājiem pieņemt gudrākus lēmumus un veicinātu godīgu konkurenci. Ja prece tiešām ir kvalitatīva un ilgtspējīga – tas ir jāprot arī parādīt un pierādīt. Lai izpildītu direktīvas prasības, galvenais tirgotājam ir būt godīgam pret klientu, nepārspīlēt solījumus un sagatavoties ar faktiem pierādīt savus apgalvojumus.

Atsauces uz noramatīvajiem aktiem

  1. Ministru kabineta noteikumi Nr. 255 “Noteikumi par distances līgumu”

Šie noteikumi nosaka:

  • kāda informācija jāsniedz patērētājam pirms distances līguma noslēgšanas;
  • kārtību, kādā šī informācija jāsniedz;
  • atteikuma tiesību īstenošanas nosacījumus.

Skatīt spēkā esošo noteikumu pilnu tekstu: MK noteikumi Nr. 255 “Noteikumi par distances līgumu”
Skatīt MK noteikumu Nr. 255 “Noteikumi par distances līgumu” 2025. gada 27. maija grozījumus

________________________________________

  1. Patērētāju tiesību aizsardzības likums (PTAL)

Īpaši svarīgs ir 10. pants, kas nosaka pienākumu sniegt patērētājam noteiktu informāciju pirms līguma noslēgšanas. Šis pants ir arī pamats MK noteikumu Nr. 255 izdošanai.

Skatīt pilnu tekstu: Patērētāju tiesību aizsardzības likums  10. pants

________________________________________

  1. Eiropas Parlamenta un Padomes Direktīva (ES) 2024/825

Šī direktīva ir daļa no Zaļās pārkārtošanās akta, un tā:

  • groza Direktīvas 2005/29/EK un 2011/83/ES;
  • ievieš jaunas prasības par patērētāju informēšanu par preču ilgtspēju, remontējamību, komercgarantijām;
  • aizliedz maldinošu “zaļmaldināšanu” un citas negodīgas prakses.

Skatīt direktīvu: Eiropas Parlamenta un Padomes Direktīva (ES) 2024/825

 

Pieteikties konsultācijai